Hoe zorg je er nu voor dat een training die je volgt ook daadwerkelijk het gewenste resultaat heeft? Welke factoren zijn bepalend voor succes? Hieronder staan mijn 10 tips voor een succesvolle training. Om het makkelijk te maken heb ik ze in chronologische volgorde gezet. Doe er je voordeel mee. 

Tip 1. Vraag de deelnemer

Om überhaupt een training te kunnen starten heb je natuurlijk een deelnemer nodig. Stel je denkt er zelf over om iets te gaan trainen (conditie, spierkracht, adviesvaardigheden of online marketing etc.) Ga bij jezelf te rade. Waarom zou ik dit willen? Welk resultaat heb ik voor ogen? Of praat uitgebreid met de (mogelijke) deelnemer in de organisatie. Heeft deze (mogelijke) deelnemer behoefte aan een training? Heeft deze deelnemer ervaring met dit soort trainingen? Wat zijn de capaciteiten van de deelnemer? Wil de deelnemer er eigen tijd voor vrij maken? Of is de urgentie van de training dan net even wat minder? Komen er te veel negatieve antwoorden. Niet aan beginnen is mijn advies.

Tip 2. Schets het organisatiebelang

We kunnen ook te maken hebben met het grotere belang van de organisatie. Een bedrijf wil vooruit in de tijd en zal mee moeten met nieuwe eisen, nieuwe standaarden in de markt, concurrentie die met nieuwe producten komt etc. Leg de deelnemer ´Crystal clear´ uit wat het organisatiebelang is en benadruk wat de consequenties zijn als er niks gedaan wordt. Hoor je aarzeling (tussen de regels door)? Leg het gewoon nog een paar keer uit. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig.

Tip 3. Zet je doel vast

Na deze ´verkenningsfase´ blijkt er dus voldoende animo te zijn om de training te starten. Nu is het zaak om een smart doelstelling vast te stellen die inspirerend is! Is het doel niet realistisch (te ambitieus) of je gunt jezelf te weinig tijd. Of financieel is het niet haalbaar? Of het doel is onduidelijk omschreven (te vaag). Dan gaat het niet werken. Mijn advies: blijf hangen bij deze tip tot het doel wel goed staat.

No alt text provided for this image

Tip 4. Communiceer je doel

Van alle 10 tips voor een succesvolle training wordt tip 4 nog wel eens vergeten. Om het succes van de training te vergroten is het raadzaam om je gestelde doel te communiceren naar mensen om je heen. Vertel wat je van plan bent aan iedereen die het wil horen. Daag deze mensen uit om je ook vragen te stellen. Waarom je ook alweer hieraan begonnen was. Past deze training eigenlijk wel bij jou? Je begrijpt dat deze mensen nu jouw externe motivatie worden omdat ze jou gaan vragen naar de voortgang. Laat je ondersteunen.

Tip 5. Maak je doel zichtbaar

Als je jouw doel letterlijk regelmatig voor je ziet dan motiveert dat simpelweg. Je wordt er weer aan herinnerd. Mocht je het dreigen te vergeten dan krijgt het niet de kans om helemaal weg te zakken. Je kan denken aan een (grote) motiverende tekst of afbeelding naast je laptop of een post-it op je laptop. Of een notificatie in je smartphone. Als die afbeelding of tekst maar een glimlach op je gezicht tovert. Je kan er ook voor kiezen om in een Microsoft Excel spreadsheet de tussenscores bij te houden.

Tip 6. Vind een trainer of trainingsbureau

Sommige mensen zijn autodidact. Dat wil zeggen, als je deze mensen een boek geeft of linkje stuurt van een tutorial (op YouTube) komen deze mensen tot verrassend goede resultaten. En ook nog verrassend snel. Weer anderen kunnen dat ook maar hebben meer tijd nodig. Daarnaast zijn er mensen die gebaat zijn bij ondersteuning van een kennisdeskundige trainer of vaardigheidsdeskundige trainer. Misschien is het dan handig om eens op springest te zoeken wat de mogelijkheden zijn.

Tip 7. Vergelijk offertes

Een goede training past bij de deelnemer en past bij de organisatie. Het is dan ook verstandig om meerdere trainers en trainingsbureaus te vergelijken. Mits deze uiteraard een goede briefing of intake krijgen. De opbouw van de training, de gekozen werkvormen, de gekozen oefeningen en voorbeelden moeten passen bij deelnemer en de organisatie. Het komt het rendement van de training ten goede en ook het pad ernaar toe is een stuk interessanter.

Tip 8. Gebruik de kracht van herhaling

Als je wil leren om op verschillende manieren een voetbal te trappen dan is herhaling van cruciaal belang. Je zal uren moeten oefenen om uiteindelijk het goede balgevoel te krijgen. Als je iets dus maar vaak genoeg herhaalt dan is de kans groter dat het een automatisme wordt. En dit kost aanzienlijk minder energie dan alles wat je bewust bekwaam doet. Om hier te komen is er een tijdsinvestering nodig en heb je doorzettingsvermogen nodig. Trainen met je gewenste doel voor ogen. Zelf loop ik elke zondag 5 km hard door het Zuiderpark in Den Haag. Om fit te blijven.

Tip 9. Maak problemen bespreekbaar

Het kan natuurlijk zomaar gebeuren dat tijdens de training er zaken tegen zitten. De te leren stof blijkt best saai. Er blijken fouten in de boeken of tutorials te staan. De trainer weet niet overal (direct) antwoord op. Mijn advies, maak dit bespreekbaar en denk in oplossingen. Problemen doen zich altijd voor dus ga hier constructief mee om. Dan blijft het een vervelend oponthoud in plaats van een drastisch einde van je training.

Tip 10. Vier je succes

Met al deze tips is de kans natuurlijk groter dat je je doel gaat bereiken. Wees dan ook zo genereus naar jezelf om dit te vieren! En dan het liefst met de mensen die je onderweg hebben gemotiveerd. Organiseer een (bescheiden) feestje of koop iets lekkers om uit de delen. Vraag om een certificaat en deel dat op LinkedIn. Dit zou de motivatie voor de volgende training kunnen vergroten. En last but not least, geniet ervan. Doe je voordeel met deze 10 tips voor een succesvolle training.

Marcel G. Buijs is trainer en managing partner bij IPro Training NL uit Den Haag. In zijn vrije tijd loopt hij graag hard in het park en wil hij graag een hele goede kok worden. Stuur me gerust een connectieverzoek via LinkedIn.