Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis applicatie van Google die jou kan helpen om beter gevonden te worden in de organische zoekresultaten van Google. Omdat Google de grootste zoekmachine in Nederland (en de rest van wereld) is kan Google veel bezoekers naar jouw website sturen.

Basis

Je wil graag inzicht in de prestaties van jouw website in de organische google zoekresultaten. Het ´prestatie rapport´ van Google Search Console is dan om te beginnen prima geschikt. Hier worden het aantal kliks, het aantal vertoningen, het gemiddelde doorklikpercentage (CTR) en de gemiddelde positie van jouw website in de Google zoekresultaten geregistreerd.

Google Search Console Hoofdscherm door IPro Training NL

Gevorderden

Je ziet in de afbeelding hierboven het beginscherm met de 4 genoemde hoofdonderdelen. Nu begrijp je dat dit natuurlijk nog maar het begin is van wat Google Search Console allemaal te bieden heeft. De punten hieronder kunnen interessant zijn als je meer wil halen uit deze applicatie.

1. Filteren van data

Aan de bovenkant van het ´prestatie rapport´ treffen we een aantal woorden met een potloodje erbij. Dit betekent dat we deze gegevens kunnen wijzigen. Bij zoektype staat nu Web maar dat kan je ook wijzigen naar video, afbeeldingen of nieuws. Bij Datum staat nu de afgelopen 3 maanden maar je kunt ook kiezen voor een andere tijdsperiode.

Google Search Console Tijdsperiode instellen door IPro Training NL

Vervolgens zie je onder de grafiek van het prestatierapport een balk met zes tabbladen staan. Wil je het aantal kliks en vertoningen zien van dat specifieke onderwerp? In de foto hieronder is het tabblad zoekopdrachten aangeklikt dat zie je aan de donkere streep eronder. Je krijgt dan in de weergave de zoekopdrachten met de meeste kliks en vertoningen bovenaan.

Google Search Console Zoom In door IPro Training NL
ZoekopdrachtenDe zoekopdrachten ingetypt door de mensen
Pagina´sJouw webpagina´s die door Google getoond zijn
LandenLanden waar jouw website getoond is
ApparatenMobiel, tabel of desktop
ZoekopmaakZoekopmaak
DatumsHet aantal kliks per datum

2. Indexering aanvragen van je nieuwe pagina

Schrijf jij regelmatig nieuwe content? Dan kan het maar zo enkele weken duren voordat Google deze pagina indexeert. Dan kan veel sneller met hulp van Google Search Console. Je kopieert de URL van je nieuwe pagina en plakt die in de balk bovenaan bij het onderdeel URL- inspectie. Je krijgt in eerste instantie een melding of de bewuste pagina wel of niet al geïndexeerd is. Zo niet dan kan je aanklikken dat je die pagina wil indienen bij Google om te indexeren. Je komt dan vooraan bij Google in de wachtrij en je hoeft dan niet dagen of soms zelfs weken te wachten.

3. Links

Google Search Console bevat ook een kopje ´links´. Dit valt onder het onderwerpje linkbuilding en dit heeft dus te maken met populariteit van je website. Hoe meer kwalitatief goede backlinks je hebt naar je website hoe belangrijker je website. En dus zal google er ook weer meer verkeer naar toe sturen. Bij de externe links staat een lijstje webpagina´s met daarachter het aantal backlinks. Hiernaast zie je een lijst met interne links van jouw website.

Google Search Console + Google Analytics

Je kan simpelweg stellen dat Google Search Console en Google Analytics complementair aan elkaar zijn. Google Search Console richt zich op de Google zoekresultaten. Komt er uiteindelijk verkeer op je website dan kan je met Google Analytics aan de slag. Denk aan het analyseren van het aantal bezoekers. Waar komen de bezoekers vandaan. Of op welke pagina zijn jouw bezoekers binnengekomen. Google Analytics richt zich dus op de resultaten van de website zelf terwijl Google Search Console daar aan vooraf gaat met de zoekmachine resultaten.

Jouw website koppelen

Er zijn meerdere manieren om Google Search Console aan je website te koppelen. Je moet om te beginnen een google account hebben. Als je handig bent kan je het zelf regelen en de instructies van Google volgen. Je kan er ook voor kiezen om afstemming te zoeken met je webhost in mijn geval Hostnet bv uit Amsterdam. Bij jouw webhost log je in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord en vraag je support van je webhost.

Informatie

We denken dat je met deze informatie een mooie (eerste) stap kan maken met het werken met Google Search Console. Wil je snel meer leren? Volg dan een Traning Online Marketing (TOM) in Den HaagEindhovenGroningen en Deventer. Je kan Marcel G. Buijs benaderen per telefoon op 0636 1944 52 of via de mail op info@iprotraining.nl voor vragen over startdata. Zoek je liever eerst nog verder? Klik dan hier.

Laat een reactie achter