Wat zijn Soft Skills?

Om uit te leggen wat Soft Skills zijn kunnen we misschien beter starten met Hard Skills. Hard Skills zijn technische vaardigheden die je nodig hebt om een machine, een robot of een computer te besturen. Dit werk kan je prima alleen. Bij Soft Skills is het tegenovergestelde waar want hier draait alles om menselijk contact. Soft Skills is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, interpersoonlijke vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met andere mensen (Career Opportunities News 2002). We bespreken hieronder 5 soft skills.

Soft Skills door IPro Training NL

1. Communicatieve vaardigheden

Communiceren doen we overal en altijd. We whatsappen en praten wat af en ook als we dit niet doen communiceren we ook. Met onze kleding, gebaren en houding bijvoorbeeld. In het persoonlijk contact is het maken van verbinding met andere werkenden van groot belang. Het vermogen om verbinding te maken ook met werkenden uit andere culturen is de basis voor een succesvolle carrière en een prettige werkomgeving. Nu robotica en slimme machines een meer centrale rol gaan spelen komt de nadruk nog meer te leggen op het juist en tijdig communicren ´aan het juiste loket´. Dit betekent dat bewustwording van je eigen communicatie niveau en allergien nog veel belangrijker zal worden de komende jaren.

2. Teamcommunicatie

Succesvolle werkenden gaan aan de slag met collega´s die dezelfde doelen, prioriteiten en waarden hebben. Om vervolgens relaties met deze collega´s op te bouwen en effectief te gaan samenwerken. Applicaties als Microsoft Teams zorgen er zelfs voor dat er over de hele wereld gemakkelijk samengewerkt kan worden. In de toekomst zal dit soort wereldwijd teamwerk een groter deel van het dagelijks leven gaan uitmaken. Software als Google Translate voor zowel gesproken als geschreven communicatie wordt namelijk snel volwassen. Teamwork in de 21e eeuw betekent dat mensen van verschillende afkomst, levensfase en cultuur samenwerken. Vaardigheden als empathie, waarnemend vermogen, niet oordelen en flexibiliteit zullen het succes van teamwork meer en meer gaan bepalen.

3. Stress Management

Thomas Edison is beroemd geworden vanwege het ontwikkelen van de eerste commerciële gloeilamp maar hij faalde eerst tienduizend keer. Hij gaf echter niet op. Hij bleef leren van zijn fouten wat resulteerde in de gloeilamp. De manier waarop mensen reageren op problemen zal grote invloed hebben op hun toekomstige succes. Maar ook op het succes van de organisatie waar ze op dat moment voor werken. Het vermogen om op een competente manier tegenslagen, uitdagingen en andere obstakels te overwinnen, wordt ´resilience´ of in het Nederlands vertaald ´veerkracht´ genoemd. Veerkracht is een fundamentele kwaliteit voor toekomstige werknemers. Op het moment dat organisaties steeds snellere veranderingen ondergaan, wordt veerkracht belangrijker voor de werkenden. We verwachten van werkenden dat ze extra verantwoordelijkheden op zich nemen en meer bereiken met beperkte middelen. Het is zaak dat je hier goed mee omgaat ook als het misgaat. Het gaat om een keer meer opstaan dan je gevallen bent. Positief kunnen reageren op voortdurend veranderende uitdagingen zal mensen helpen slagen in elke werkomgeving.

4. Presenteren

Het presenteren van je projectplan of rapportage lijkt vaak het makkelijkste deel van het werk. Maar veel mensen vinden dit toch best spannend en dat is niet zo gek. Alle ogen zijn op jou gericht en zit je werk wel goed in elkaar? Heeft je presentatie impact? En hoe stressbestendig ben jij? Hoe houd je de aandacht van je publiek vast? Vragen die heel herkenbaar zijn als je met presenteren aan de slag gaat. Het blijkt dat het oefenen met presenteren effect heeft. Jezelf terugzien op video is niet wat de meeste mensen graag doen. Maar effectief is het wel en het went echt! Je krijgt zicht op jouw maniertjes, stopwoorden en bijzonder gebaren. Zet je deze stap niet dan zal jouw publiek je presentaties niet altijd waarderen en dat is jammer. Een gemiste kans want investeren in deze soft skill gaat je veel opleveren en je publiek ook.

5. Persoonlijk Leiderschap

Persoonlijk Leiderschap gaat over sturing geven aan je eigen denken en doen. Dat begint bij bewustwording van je eigen sterke punten en zwakke punten. Waar ben jij goed in en wat kost jou juist veel energie? De volgende vraag is waar jij jouw tijd wil in gaan steken? Dit is een onderzoeksproces waarin elk mens zijn eigen pad loopt. Je kan dit niet voor een ander invullen al lijkt het wel dat veel mensen dit wel verwachten. Zouden ze misschien meer eerst op zichzelf moeten gaan vertrouwen? In praktijk betekent dit je veel aan het sturen en bijsturen ben in de waan van de dag. Dit vraag wat van ons maar gaat ons ook veel opleveren. Zoals eerder gezegd is bewustwording de eerste stap. Denk eens na over jouw mission statement. Je hebt de andere soft skills nodig om ook daadwerkelijk jouw mission statement te gaan bereiken.

Training

Over al deze onderwerpen verzorgt IPro Training NL trainingen in Den Haag, Eindhoven, Deventer en Groningen. Ook online kunnen we deze trainingen verzorgen. Bel 0636 1944 52 of email naar info@iprotraining.nl en vraag naar Marcel G. Buijs als je interesse in een training hebt. Klik hier voor meer informatie.