Wat zijn Soft Skills?

Om uit te leggen wat Soft Skills zijn kunnen we misschien beter starten met Hard Skills. Hard Skills zijn technische vaardigheden die je nodig hebt om een machine, een robot of een computer te besturen. Dit werk kan je prima alleen. Bij Soft Skills is het tegenovergestelde waar want hier draait alles om menselijk contact. Soft Skills is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, interpersoonlijke vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met andere mensen (Career Opportunities News 2002). We bespreken hieronder 5 soft skills.

Soft Skills door IPro Training NL

1. Interpersoonlijke vaardigheden

Een andere naam voor interpersoonlijke vaardigheden zijn sociale vaardigheden. Vaardigheden die je nodig hebt om met andere mensen plezierig samen te leven, samen te werken en samen te zijn. Je kan je interpersoonlijke vaardigheden ontwikkelen door

  • Empathie te ontwikkelen
  • Waarnememd vermogen te ontwikkelen
  • Leren niet te oordelen
  • Compassie te ontwikkelen
  • Flexibel te zijn
  • Assertief te zijn

De basis van interpersoonlijke vaardigheid is het begrijpen van de relatie met de mensen om je heen. Je kan dit leren door relaties te analyseren en vervolgens met die kennis te gaan communiceren. Dan kom je gelijk uit bij de 2e Soft Skill.

2. Communicatieve vaardigheden

Communiceren doen we overal en altijd. We whatsappen en praten wat af en ook als we dit niet doen communiceren we ook. Met onze kleding, gebaren en houding bijvoorbeeld. In het persoonlijk contact is het maken van verbinding met andere werkenden van groot belang. Het vermogen om verbinding te maken ook met werkenden uit andere culturen is de basis voor een succesvolle carrière en een prettige werkomgeving. Nu robotica en slimme machines een meer centrale rol gaan spelen komt de nadruk nog meer te leggen op het juist en tijdig communicren ´aan het juiste loket´. Dit betekent dat bewustwording van je eigen communicatie niveau en allergien nog veel belangrijker zal worden de komende jaren. De bouwstenen van communicatieve vaardigheden die je kan trainen zijn:

  • Actief luisteren
  • Vragen en doorvragen
  • Kort en goed formuleren
  • Feedback geven en ontvangen
  • Overtuigen
  • Omgaan met weerstand
  • Selfdisclosure

3. Stress management

Thomas Edison is beroemd geworden vanwege het ontwikkelen van de eerste commerciële gloeilamp maar hij faalde eerst tienduizend keer. Hij gaf echter niet op. Hij bleef leren van zijn fouten wat resulteerde in de gloeilamp. De manier waarop mensen reageren op problemen zal grote invloed hebben op hun toekomstige succes. Maar ook op het succes van de organisatie waar ze op dat moment voor werken. Het vermogen om op een competente manier tegenslagen, uitdagingen en andere obstakels te overwinnen, wordt ´resilience´ of in het Nederlands vertaald ´veerkracht´ genoemd. Veerkracht is een fundamentele kwaliteit voor toekomstige werknemers. Op het moment dat organisaties steeds snellere veranderingen ondergaan, wordt veerkracht belangrijker voor de werkenden. We verwachten van werkenden dat ze extra verantwoordelijkheden op zich nemen en meer bereiken met beperkte middelen. Het is zaak dat je hier goed mee omgaat ook als het misgaat. Het gaat om een keer meer opstaan dan je gevallen bent. Positief kunnen reageren op voortdurend veranderende uitdagingen zal mensen helpen slagen in elke werkomgeving.

4. Time management

Het beheren van je tijd lijkt eenvoudig. Zeker ale je jong lijkt de tijd die je beschikbaar hebt oneindig te zijn. Daarom is het slim je tijd zo in te delen dat de tijd in jouw voordeel werkt. Een planning maken is dan een goede keus en er zijn legio tools die je kunnen helpen. Google calendar is om te beginnen een gratis tool die je veel gaat opleveren. Asana en Clickup zijn 2 andere goed scorende tools die je kan gebruiken. Heb je vervolgens besloten met welke tool je aan de slag gaat? Staan al je afspraken met anderen, afspraken met jezelf en al je taken goed? Dat komt het erop aan om je ook te gaan houden aan al deze intenties en dat is niet eenvoudig. We herkennen misschien wel dat we gemakkelijk afspraken maken maar nakomen is een uitdaging.

5. Decision making

Het maken van goede beslissingen was jaren geleden er een van ´het goede gevoel´ en dat kan best goed uitpakken. In de 2022 is er een andere methode beschikbaar en dat is het analyseren van de berg data die we nu tot onze beschikking hebben. Overal worden cookies vastgelegd en biedt Google Analytics enorm veel data op basis waarvan we veel doordachtere beslissingen kunnen maken. De toekomst van big data is dichterbij dan ooit en misschien is het wel zaak om nu al daarop voorbereid te zijn.

6. Conflictmanagement

Conflicten moetn we zoveel mogelijk vermijden is een overtuiging die veel van ons van huis uit hebben meegekregen. Het is inderdaad helemaal niet leuk om in een conflict met iemand te belanden. Het kost ons over het algemeen veel negatieve energie en een hoop tijdverspilling. Daar zit zeker een kern van waarheid in maar het kan ook iets opleveren. Een voordeel of resultaat dat anders nooit bij jou terecht was gekomen. Een bekende misschien wel meer luchtige variant van een conflict is het onderhandelen over een product of dienst die je wil aanschaffen. Misschien is het een idee om daar eens mee te gaan oefenen. Misschien is dat wel de manier om echte conflicten op het werk te voorkomen waar mensen zichzelf in verliezen.

7. Persoonlijk leiderschap

Persoonlijk Leiderschap gaat over sturing geven aan je eigen denken en doen. Dat begint bij bewustwording van je eigen sterke punten en zwakke punten. Waar ben jij goed in en wat kost jou juist veel energie? De volgende vraag is waar jij jouw tijd wil in gaan steken? Dit is een onderzoeksproces waarin elk mens zijn eigen pad loopt. Je kan dit niet voor een ander invullen al lijkt het wel dat veel mensen dit wel verwachten. Zouden ze misschien meer eerst op zichzelf moeten gaan vertrouwen? In praktijk betekent dit je veel aan het sturen en bijsturen ben in de waan van de dag. Dit vraag wat van ons maar gaat ons ook veel opleveren. Zoals eerder gezegd is bewustwording de eerste stap. Denk eens na over jouw mission statement. Je hebt de andere soft skills nodig om ook daadwerkelijk jouw mission statement te gaan bereiken.

8. Public speaking

Presenteren van je projectplan of rapportage lijkt vaak het makkelijkste deel van het werk. Maar veel mensen vinden spannend en dat is niet zo gek. Alle ogen zijn op jou gericht en zit je werk wel goed in elkaar? Heeft je presentatie impact? En hoe stressbestendig ben jij? Hoe houd je de aandacht van je publiek vast? Vragen die heel herkenbaar zijn als je met presenteren aan de slag gaat. Het blijkt dat het oefenen met presenteren effect heeft. Jezelf terugzien op video is niet wat de meeste mensen graag doen. Maar effectief is het wel en het went echt! Je krijgt zicht op jouw maniertjes, stopwoorden en bijzonder gebaren. Zet je deze stap niet dan zal jouw publiek je presentaties niet altijd waarderen en dat is jammer. Een gemiste kans want investeren in deze soft skill gaat je veel opleveren en je publiek ook.

Training

Over al deze onderwerpen verzorgt IPro Training NL trainingen in Den Haag, Eindhoven, Deventer en Groningen. Ook online kunnen we deze trainingen verzorgen. Bel 0636 1944 52 of email naar info@iprotraining.nl en vraag naar Marcel G. Buijs als je interesse in een training hebt. Klik hier voor meer informatie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.